понедельник, 24 ноября 2008 г.

geluid-klank-beeld

Na de dialogen te hebben bestudeerd en bewerkt, begon ik onvermijdelijk verhalen te construeren waar het geluid maar een bijrol zou spelen. Het idee (metafoor of vertelling) stonden dan centraal. Deze methode lijkt me niet echt productief. 
Ik wil een stap terug zetten en niet vanuit een bepaald idee of verhaal werken, maar vanuit de klank zelf, los van zijn betekenis. De analyse van klanken en hun beelden (figuurlijk of associatief) lijdt naar een visueel (bewegend) beeld. Het gaat dus om visualisatie van geluid. 
Vragen:
1) Wat is het verschil tussen een geluid en een klank?
2) Welke klanken? 
Het lijkt me handig om als vertrekpunt klanken en geluiden te verzamelen die om een of ander reden indruk op me maken. Ze kunnen zijn verbonden met herinneringen (schommel, trolley-bus, oude deur, stemmen) of gewoon "indrukwekkend" (stappen op de sneeuw, pianosnaren). Dan kan ik verder geluiden bijvoegen die daarop lijken of daarbij horen.
Werkwijzen:
1. Verzamelen/opnemen van geluiden
2. Componeren
3. Visualiseren (gaat parallel met eerste twee). 
Beeld/techniek:
Tekeningen. Vormen/achtergronden-> inkt/aquarel. Lijnen - inkt/mirage... 
Welke kleuren en vormen hebben de klanken? (En hoe klinken de wezens uit je fantasie en dromen?) Deze vragen wil tussen de andere beantwoorden tijdens mijn onderzoek. 

Комментариев нет: